BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 28, 2009

SIGMA - I'M WITH YOU

Saya baru sahaja membuka blog pimpinan GAMIS. Ustaz Dzul Khairi (Presiden GAMIS) yang aku hormati sudah jadikan blognya medan ilmu. Dia menulis kuliah tarbiyah di blognya. Ustazah Rafidah(Penasihat SIGMA) yang aku segani pula masih mahu meningkatkan semangat ahli-ahli SIGMA dengan penulisannya yang cenderung ke arah menjentik pemikiran muslimat muda agar terus mendepani isu-isu semasa seperti feminisme dan mendekati anak muda. Kedua-duanya ada objektif yang mahu diketengahkan menerusi penulisan mereka. Hampir setiap hari saya membaca blog mereka, kerana tidak mahu tertinggal dengan pemikiran mahasiswa intelek yang mereka bawakan.

Tadi, ketika saya membaca blog Ustazah Rafidah, saya tertarik untuk membaca kritikan seseorang yang menggunakan nick name 'aku' di shout box.

" SIGMA konon. tp dimana plaksanaanya.murtad dh bleluasa makin parah,tp kite br bjmpe, br bbncg n br tubuhkan SIGMA...owh! snggh LEMBAP "

Ini sebahagian message yang ditinggalkan oleh 'aku'. Messagenya yang lain juga mengkritik pedas. Tahniah kepada 'aku' yang tersedar dari khayalan dan juga menyedarkan orang lain. Bagi saya, dia punya pemikiran yang terkehadapan.

Saya tersenyum ketika membaca message yang ditulis. Entah mengapa saya tersenyum, mungkinkah benar apa yang dikata? Sebagai ahli SIGMA, saya juga merasa sesuatu apabila ada yang mengkritik pimpinan SIGMA.

Rintihan 'aku' dibalas oleh seorang muslimat kampus- anissofea

" sungguh hebat kritikan 'aku' ni..sigma mmg blum maju,tp dah bermula gerak kerja ye.. 2 agenda utama sigma: 1-P'kuatkan mslmat kampus. 2-Respon isu2 wanita.. skrg ni,sigma pusat dah masuk ke kampus2 utk m'bina mslimat kmpus.alhamdulillah,kami dah merasai utk m'buat prubahan dlm diri msg2. 'aku' kena faham,helwani gamis sblum2 ni langsung tak dirasai olh mslimat kmpus,br thun ni sigma wujud n kini dlm fasa mnguatkan mslimat d kampus. mgkin 'aku' tak berada dlm klompok mslimat yg 'malu',tp realitinya t'lalu rmai mslimat yg masih lg tak mampu utk b'suara krn tiada keberanian.. skurang2nya,sigma pusat dah mainkan peranan utk suntik smgt 'mahu' pd kami.. mmg la blum mmpu nk terus terjah isu,tp kami dah mulakan ye.. "

Panjang lebar penerangan sahabat seorang ini.

Saya bersetuju dengan anissofea. Saya merasakan bukan SIGMA lembap, tetapi masih dalam fasa membina kekuatan sebelum mendepani sesuatu isu.

Penulisan Ustazah Rafidah dalam blognya pula saya rasakan mahu menimbulkan rasa ingin tahu dan mencetus rasa mahu para muslimat muda sebagai persediaan mendepani isu semasa.

Muslimat muda harus baca blog Ustazah Rafidah. Dan bukan Ustazah Rafidah sahaja, Kak Fariza dan Kak Munawirah yang juga memegang tampuk pimpinan SIGMA juga ada blog. Untuk menjadi hebat, bacalah pemikiran orang hebat seperti mereka.

Muslimat yang merasa terpukul dengan kritikan 'aku', jangan pula duduk bergoyang kaki. Tingkatkan ilmu. Banyakkan membaca. Jangan pula hanya menunggu pimpinan SIGMA untuk bertindak, kerana tanggungjawab untuk berdakwah bukan lah terletak di tangan SIGMA sahaja. Selagi ada tangan untuk bekerja, kita kerja. Selagi ada telinga untuk mendengar, kita dengar. Selagi ada mata untuk melihat, kita lihat. Selagi masih ada mulut, kita bersuara. Selagi ada kaki, kita berjalan mengorak langkah.

Tahniah atas kepimpinan SIGMA, Kak Rafidah Mohamad Salleh, Kak Normala Abdullah, Kak Siti Noraini Jamaluddin, Kak Zafirah Zainuddin, Kak Siti Nurul Munawirah Mohamad Roslan dan Kak Nur Fariza Zahrin yang berjaya menyuntik semangat saya untuk terus bekerja sebagai seorang yang sudah memegang amanah dari Ilahi. Saya tahu mereka sedang bekerja keras untuk SIGMA. Kita tunggu Kongres Pendidikan 11 Julai ini yang dikendalikan oleh mereka. Moga Allah memberkati usaha murni mereka dalam mendepani muslimat muda.



P/s: SIGMA cuma perantara antara kita dengan dakwah yang lebih besar.

Dakwah kecil jangan pula kita tutup mata.

2 comments:

Anonymous said...

In my opinion you have deceived, as child.

Anonymous said...

I can not take part now in discussion - it is very occupied. But I will soon necessarily write that I think.