BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 27, 2009

GERAKAN KAMPUS-KAMPUS KECIL; LEMAH TIDAK, KUAT PUN TIDAK (Siri 1)

Di suatu malam...

Najmi : Assalamualaikum bang.

Qalbi : Wa'alaikumussalam dik. Najmi... lama sungguh tak nampak muka walaupun kita duduk di kampus yang kecil sahaja. Sepatutnya lagi senang kita bersua muka.

Qalbi menyambut salam sambil menguhulurkan senyuman. Ternyata dia senang dengan kehadiran Najmi.

Najmi : Errr... maafkan saya dah lama tak jenguk dan bertanya khabar abang. Erm, memang saya rasa kita dah lama tak jumpa sebab baru-baru ni saya sudah malas ke surau untuk solat jemaah, bang.

Qalbi menundukkan muka, dia pula yang berasa malu dengan kenyataan spontan yang keluar daripada mulut sahabatnya yang cuma muda 2 tahun daripadanya itu. Najmi yang menyedari akan situasi itu, terus berkata-kata kembali.

Najmi : Err... bang. Sebenarnya saya nak minta maaf kalau dah lama saya tak jemaah di surau. Saya tak rasa semangat lah nak solat kat surau. Orang yang datang jemaah kat surau kampus kita ni sikit sangat. Tak seronok rasanya...

Qalbi barulah mengerti mengapa sekarang dia sudah jarang melihat sahabatnya itu. Rupanya Najmi sudah jarang ke surau.

Qalbi : Tak seronok? Mengapa? Boleh Najmi cerita pada abang apa yang Najmi rasakan selama ini sehingga membantutkan niat Najmi nak solat di surau?

Giliran Najmi menunduk kepala. Dia amat hormat dengan Qalbi, seorang abang yang dia tahu amat rajin solat berjemaah di surau.

Najmi : Entahlah abang... saya rasa tak seronok jika solat berjemaah di surau ini. Jemaahnya sedikit, tak sampai 20 orang laki-laki. Sedangkan pelajar lelaki ramai. Mungkin di kampus kita ni pelajar lelaki saya anggarkan ada dalam 500 lebih. Tapi kenapa yang datang ke surau tak sampai 20 orang?

"Abang, bukan itu sahaja, saya pun dah malas nak join kelab Persatuan Islam (PI) lagi. Asyik-asyik bertikam lidah sahaja dalam meeting. Bosanlah. Ukhwah pun terabur, tapi pimpinan cakap berapi-api. Semangat mereka kalah pimpinan Pemuda Islam Malaysia, tapi cakap sahaja tak cukup, bang. Tarbiyah ahli pulak lagilah....jangan cakap. Hancur. Lebur. Mana pergi Lajnah Tarbiyah?"

"Saya juga kesal dengan perangai pimpinan PI. Sesetengah mereka tak jaga adab berikhtilat. Selamba sahaja duduk-duduk di cafe sesama lelaki-perempuan yang bukan mahram. Ahli pun ikut sama. Saya tak sangka sampai macam ini sekali jadinya... mana pergi rasa tanggungjawab mereka yang sudah bergelar daie pada Islam?"

"Mereka hanya tahu buat program berdakwah dengan orang...tetapi nafsu yang dekat dengan hati mereka, mereka tak layan. Sebab itu timbulnya sakit dalam diri mereka."

Qalbi mendengar dengan penuh kesungguhan. Dia kagum dengan sifat suka menganalisis sahabatnya itu. Dala pada masa yang sama, dia cukup terpukul dengan kenyataan berupa kritikan itu.

"Arghhhh.... macam-macam lah bang. Saya bosan! Saya rasa kalau saya tak masuk kampus ni, tentu saya rasa selamat. Kalau di kampus-kampus besar macam IPTA, pasti kebajikan ahli macam saya dijaga baik. Ahli mereka ramai, tarbiyah mereka mantap. Pimpinan mereka hebat-hebat, malah sudah ada pimpinan mereka yang mukanya terpampang di dada akhbar. Memang bagai langit dan bumi perbezaan antara mereka dengan kita. Macam kita ini sekecil bulan, tetapi mereka sebesar Matahari yang sering memancarkan sinar dakwah pada orang lain dengan cahaya keimanan mereka sendiri. Sedih betul saya dengan keadaan kita, bang..."

Akhirnya Qalbi tertunduk. Rasa malu dan marah menyelubungi dirinya. Manakan tidak, Qalbi adalah Naib Presiden 2 dalam PI. Dia rasa terpukul dengan kritikan dari juniornya. Dia rasa bagai dicubit-cubit.

Najmi yang melihat muka Qalbi seakan-akan berkerut, terus memegang bahu Qalbi.

Najmi : Abang marah saya?

Qalbi tersentak dengan soalan itu, lalu dia menyedari yang perasaannya kurang stabil dek kritikan pedas yang diterima. Lidahnya spontan beristghfar. Dalam kekalutan jiwa, pasti ada ruang untuk mengisi ketenangan. Qalbi kemudian tersenyum sesudah dia berjaya mengawal emosi.

Qalbi : Maafkan abang, Najmi. Maafkan abang. Abang tak sangka sebegini rapuh tarbiyah kita. Sebegini dangkal ilmu kita. Sebegini daif diri kita. Sebegini goyah ukhwah kita. Sebegini kalut gerak kerja kita. Astagfirullah....

Qalbi kembali beremosi dengan berkata dengan nada yang sangat sayu, jiwanya penuh keinsafan. Matanya mula berkaca-kaca.

Najmi : Abang, maafkan saya sebab buat abang menangis.

Najmi mengurut-ngurut belakang badan abang seniornya itu.

Qalbi : Benar, benar, sungguh benar... kata-kata Najmi. Semuanya salah abang. Abang jadi Naib Presiden 2 PI, tapi abang gagal dalam menjalankan gerak kerja yang baik. Abang gagal untuk jadi pimpinan yang baik. Sedangkan pintu neraka sudah terbuka untuk abang. Abang gagal dengan amanah yang diberi...

Esakan Qalbi semakin menjadi, dia betul-betul menginsafi diri. Malam itu, dia rasakan semua kelemahan jemaah PI adalah atas kesilapannya seorang.

Najmi : Abang... sudah lama saya ingin meluahkan pada abang, tapi saya takut sebab mahu menjaga hati abang...Sekarang saya tak perlu takut lagi, abang sudah mendengarnya, malah tak sangka abang mengiakan kata-kata saya. Abang memang orang yang berlapang dada.

Qalbi : Dik, sudahlah. Abang tak sanggup dengar apa-apa lagi ya. Najmi simpan dulu jika ada apa-apa yang mahu diluahkan. Abang mahu solat taubat sebentar. Marilah, solat dengan abang. Selepas solat kita ke cafe, kita bincang perkara ini.

Najmi senang sekali menerima ajakan abang seniornya. Mereka berdua solat sunat taubat berjemaah. Qalbi mengimamkan. Dalam sujudnya, Qalbi menginsafi diri. Najmi juga merasakan seperti mendapat hidayah baru. Dalam berdoa, kedua-duanya menangis merintih memohon petunjuk dan keampunan dari Allah...

Sesudah solat, mereka ke tempat yang dijanjikan- cafe. Qalbi menawarkan diri untuk belanja Qalbi minum. 2 teh ais dipesan dan mereka mula mencari-cari tempat yang sesuai untuk duduk. Akhirnya mereka memilih untuk duduk di satu meja yang terletak di bawah pokok. Meja itu agak terasing dengan kekalutan suasana cafe. Sengaja Qalbi memilih tempat itu, dia mahu sedikit privacy dalam membincangkan masalah persatuannya.

Qalbi : Abang mahu kita rancang cuba keluarkan seberapa banyak idea malam ini.

Najmi yang sedang menghirup air teh ais tiba-tiba tersedak.

Najmi: : Idea? Idea apa bang?

Qalbi : Idea untuk Persatuan Islam. Abang tak mahu makin ramai yang menjadi mangsa bagi pentarbiyahan yang lemah. Abang mahu susun startegi.

Najmi : Tapi bang... saya bukan orang yang sesuai nak berbincang mengenai perkara ini. Saya bukan AJK, saya cuma ahli biasa.

Qalbi : Najmi, jangan terlalu merendah diri dengan potensi pada diri kita. Kamu baru sahaja mengeluarkan pendapat yang mencetus inspirasi pada abang. Jika kamu tidak meluahkan permasalahan pada malam ini, manakan abang sedar semua masalah itu. Cuba kamu fikir, mengapa Allah memilih kamu untuk melihat segala kekalutan yang berlaku? Pasti ada hikmahnya.

Najmi terdiam dengan jawapan panjang lebar Qalbi.

Najmi : Jadi apa yang abang ingin lakukan?

Qalbi : Jika Sultan Muhammad Al-Fateh menjadikan lautan sebagai daratan, abang merancang untuk menjadikan kampus kita yang kecil ini sebagai kampus yang mempunyai struktur jemaah yang baik dan bersistem seperti kebanyakan persatuan Islam di IPTA.

Najmi : Maksud abang?

Qalbi : Kita mantapkan jemaah kita dari segala sudut, jika tadi Najmi mempertikaikan antara PI dengan persatuan Islam di IPTA, abang merancang mahu menjadi hebat seperti mereka, atau lebih hebat lagi. Kita rombak sistem usrah, tarbiyah ahli dititik beratkan, ukhwah kita teguhkan, program pula kita corakkan dengan pelbagai pendekatan.

Najmi : Nampak sukar untuk kita laksanakan.

Qalbi : Tiada yang mustahil dengan bantuan Allah, dik.
Ujar Qalbi sambil menguntum senyuman.


Najmi : Tapi bang… itu cuma rancangan secara kasar. Bagaimana pula dengan sistem pelaksanaannya?


Qalbi tersenyum lagi. Entah mengapa malam itu dia merasakan ilham datang tidak henti-henti. Dia percaya, Allah telah memakbulkan doanya untuk diberikan petunjuk. Sungguh, Allah Maha Pemurah.


Qalbi : Begini Najmi…


( Sambungan di Siri 2 )

0 comments: