BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 20, 2009

...BERUBAH ITU PERLU, PERUBAHAN ITU SELALU...

Apakah agaknya yang bermain di fikiran anda tika membaca ayat ini? - berubah itu perlu, perubahan itu selalu. Mungkin maksud yang mendalam hanya Allah dan saya sahaja yang tahu. Dan secara ringkasnya, maksud yang saya ingin sampaikan adalah kita perlu berubah, dan kita perlu selalu berubah. Contohnya, hari ini kita malas study, esoknya kita boleh tatap buku. Pagi tadi kita banyak bercakap kosong, petangnya pula kita muhasabah balik apa yang kita merepek-repek pagi tadi. Dan tidak keterlaluan jika saya katakan, ada orang yang melakukan zina di malam hari tetapi esoknya dia bersolat 5 waktu sehari kerana terasa impak dosa dan keinsafan dalm diri setelah berbuat dosa. Semua ini saya simpulkan sebagai satu perubahan, dan perubahan itu bermula setelah timbulnya kesedaran yang ikhlas. Mungkin anda ada penafsiran yang lain, tetapi bagi diri saya, inilah yang saya rasakan. Adakah salah terlanjur berbuat dosa dan bertaubat? Tentu sekali jawapannya tidak, dan Allah juga amat suka orang-orang yang mensucikan dirinya. Tetapi adalah salah bagi saya jika sengaja cari dosa dan tidak mahu bertaubat.

" Ah... aku muda lagi. Relaxlah... dah tua agak-agak nak mampos nanti baru aku sembahyang "

" Aku dah besar, aku tau mana silap mane betul. Tapi sekarang ni suka hati akulah nak pilih yang mana. Nak atau tak nak jer. Tunggulah... "

" Kalau dah taubat, pastu buat balik dosa tu baik tak payah taubat..."

" Kau ni kata je nak diet, tapi makanan berbungkus-bungkus pulak kau beli... "

" Ala, aku bukan tak tahu yang bercouple tu tak elok. Ustaz aku pernah cakap. Tapi nak buat macam mane... dah suka "

" Dah umur 40 tahun nanti baru aku nak pakai tudung elok-elok... "

" Apa punya anak la kau ni Sofea, (bukan nama sebenar)... dah anak dara pun tak tahu nak bangun awal. Kesian aku tengok mak kau terpekik-pekik kejutkan kau bangun tidur. Asyik tidur je memanjang. Mana nak berkat rezeki kau tu... "

Inilah antara dialog-dialog yang sy pernah dengar dan yang pernah bermain di minda saya. Saya agak terpukul dengan dialog yang ketiga di mana saya sering berbuat dosa dan kemudian bertaubat. Adakah salah perbuatan saya ini? Jika salah, adakah elok saya kumpul dosa banyak-banyak kemudian baru letak dahi kat sejadah sedangkan kita tak tahu bila nak mati?Dan adakah seseorang yang dikritik itu akan berubah on the spot apabila dikritik? Mungkin ada yang sebegitu, dan mungkin juga tidak. Seseorang itu kadangkala menambil masa yang lama untuk melakukan sesuatu perubahan. Sebagai contohnya, saya sendiri mengambil masa hampir 3 tahun untuk terus melakukan transformasi pada diri saya. Dan ada juga orang yang bila dia dengar nasihat, terus berubah.

Mengapa ini terjadi? Saya berpandangan perkara ini terjadi akibat pemahaman setiap orang terhadap sesuatu itu adalah berbeza. Begitu juga dengan cara penerimaannya. Adakah boleh seorang ibu menasihati anaknya yang berusia 20 tahun dengan cara dia menasihati anaknya yang berumur 9 tahun? Adakah boleh seorang naqibah yang punya anak usrah yang berbeza kefahaman dalam Islam dan cara hidup mendidik mereka dengan pendekatan yang sama?

Sahabat yang dikasihi,

Seringkali juga bermain di gegendang telinga saya ; kau perlu berubah! Tapi betapa gagal diri saya untuk menerima pelawaan orang yang menyuruh saya berubah tanpa disertakan sebab, kesan pada diri saya serta pada orang lain. Soalnya... mengapa saya perlu berubah? Apa faedahnya? Sudah fitrah manusia, mereka memusuhi perkara yang mereka tidak tahu. Tetapi bagi hati-hati yang kehausan akan perubahan, mereka akan terus mencari...

Golongan celik pandai, golongan celik tapi tak pandai dan golongan pandai tapi tak celik amat-amatlah perlu membuka mata terhadap gejala-gejala sosial yang sedang melanda negara kita sekarang. Mengapa statistik jenayah terus meningkat. Sepatutnya makin maju negara, makin maju pula peradaban sesebuah negara itu. Lagi-lagi negara yang dilabel sebagai negara Islam. Semuanya kerana asasnya- tidak mahu berubah. Berubah sikit-sikit pun jadilah, ini tidak, tidak mahu berubah langsung. Bila maruah negara tergadai, baru terkokok sana sini salahkan sesama sendiri. ( Maaf, termasuk masalah negara pula... :p )

Jadi bagaimana mahu menjana perubahan ? Perubahan sikap, perubahan rohani dan jasmani. Memang sukar untuk berubah, tetapi akan menjadi lagi susah jika kita tidak berubah. Berubah boleh mendamaikan jiwa, malah menjadi pengubat bagi hati yang sakit parah akibat tidak pernah berubah. Tapi harus ingat, berubah kerana apa? Pertama-tama, niat. Kalau berubah nak jadi cantik, nak make-up tebal-tebal kasi cun sikit dengan niat untuk tatapan boya-friends... adakah itu satu perubahan? Ya, memang ya satu perubahan. Tapi apakah niatnya disandarkan pada sesuatu yang kekal abadi, dan adakah perubahan itu untuk kebaikan jangka panjang? Dan adakah perubahan ini bermanfaat untuk orang lain? Perubahan biar sesuatu yang positif. Dari malas baca buku, jadi seorang yang minat buku. Dari tak pernah solat, dia mahu belajar cara solat walaupun masih belum mampu untuk bersolat. Dari asyik baca sms dan bergayut di telefon, dia mampu untuk mengajak diri untuk baca Al-Quran sekurang-kurangnya 1 muka sehari. Berubah tidak perlu terus masuk alam yang kritikal, kerana takut terhenti di pertengahan perubahan, malah lebih elok jika buat sedikit-sedikit tetapi tetap pada jalannya. Maksud saya, istiqomah pada jalan-NYA. Kemudian barulah yang sedikit-sedikit itu kita tambahkan menjadi banyak dan menjadi amalan yang berterusan. Saya gusar kerana ramai juga sahabat-sahabat saya yang berubah kerana ikut-ikutan tanpa memahami apa yang mereka lakukan, akhirnya perubahan itu memakan diri mereka. Contohnya, ada seorang kenalan saya, daripada seorang yang berpakain biasa, dia melakukan transfomasi pada pemakaiannya dan memilih fesyen muslimah. Mungkin dia berkawan dengan mereka yang boleh digelar 'ustazah' yang seterusnya membuatkan dia terpengaruh untuk memakai pakaian ala-ala ustazah. Hakikatnya, kenalan saya ini mempunyai teman lelaki dan mereka selalu bertemu. Apa lagi, mulalah kedengaran suara-suara nakal yang mengutuk perbuatan mereka yang berpakaian muslimah tetapi gagal untuk memahami adab ikhtilat. Memanglah, kalau saya lihat golongan yang nampak alim tapi buat perangai yang memalukan pun saya akan pelik dan beristighfar, ini kan pula jika yang melihat golongan yang sebegini adalah orang awam yang biasa menghukum sesuatu dari luaran.

Jadi betapa perlunya kita memahami sesuatu yang mahu kita lakukan sebelum dan semasa kita berada dalam proses 'perubahan'. Kalau berubah biar serius, kalau main-main takut nanti kita yang akan dimain-mainkan dengan syaitan dan hawa nafsu. Selalulah berubah, walau banyak mana kesalahan yang kita lakukan. Berbuat salah tidak semestinya berbuat dosa, akan tetapi berbuat dosa itu sudah tentu kita berbuat salah. Peluang masih terbuka bagi yang mahu berubah, pintu taubat masih belum tertutup.... berubahlah kerana dirimu perlukan perubahan... May Allah Ta'ala guide us all.... ameen...

p/s: Walau dikutuk, tetap berubah. Harga sebuah perjuangan adalah pengorbanan.

0 comments: