BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, May 6, 2009

GAMIS - KONSERT OH KONSERT

GAMIS : KONSERT OH KONSERT

Sewaktu saya dalam lena tadi, entah mengapa otak saya memikirkan mengenai konsert yang bakal Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) naungi buat julung kali.

Sambil tidur, sambil saya merangka idea apakah yang akan saya tulis di blog saya ini mengenai topik ‘konsert’. Entah mengapa ilham datang sewaktu saya tidur dan saya masih ingat apa yang saya fikirkan. Dan saya juga tidak tahu mengapa topik ini yang menjadi sasarannya.

Idea mengadakan konsert memang idea yang menarik. Menarik untuk diperbincangkan, dan menarik saya untuk datang ke konsert tersebut.

Dalam keadaan separuh sedar saya tadi, saya membayangkan bagaimana suasana konsert tersebut nanti. Konsert yang menggabungkan antara artis nasyid dan band indie, bakal menggamat suasana. Gabungan artis nasyid dan artis dari genre muzik yang berbeza bukan pertama kali diadakan. Contohnya, Dato’ Siti Nurhaliza, Amy Search dan Mawi seringkali digandingkan untuk mengadakan persembahan bersama artis nasyid.

Tetapi apa yang GAMIS mahu buat kali ini sedikit berbeza kerana mereka mahu menjemput band dari Indonesia, UNGU dan band indie yang masih segar dan popular dengan lagu Lagu Untukmu, Meet Uncle Hussin. Sungguh saya tidak tahu siapa yang memberi idea gempak sebegini. Satu cubaan berani pihak GAMIS.

Jujurnya, saya tidak faham objektif konsert ini diadakan. Tetapi jika mengikut kefahaman peribadi saya, mungkin GAMIS mahu menonjolkan bahawa ’GAMIS untuk semua’, dalam menjalin hubungan dengan masyarakat luar, tidak kira para artis atau sesiapa jua. Keduanya, saya berfahaman bahawa GAMIS ingin menunjukkan bahawa Islam itu fleksibel. Hiburan itu menjadi suatu unsur dalam Islam. Ketiganya, mungkin inilah cara GAMIS berdakwah. Setiap individu mahupun persatuan mempunyai cara tersendiri bagaimana untuk mengembangkan dakwah mereka. Terserah pada kreativiti masing-masing. Keempat, dengan menjemput artis daripada Indonesia, menunjukkan sikap terbuka GAMIS dalam menjalin hubungan dengan negara jiran. Ini semua kemungkinan objektif GAMIS menurut perspektif saya yang jahil.

Akan tetapi, sewaktu dalam tidur tadi saya juga dihujani idea untuk menulis bagaimanakah agaknya suasana yang digambarkan jika ahli GAMIS turun konsert yang ada 2 kumpulan band terkemuka dari tanahair Malaysia dan Indonesia? Lagu seperti mana yang mereka bakal sampaikan? Dan siapa yang bakal menghadiri konsert? Kalau sekadar ahli GAMIS yang turun, mungkin suasana agak terkawal, tetapi kalau tiket konsert boleh dibeli sesiapa sahaja, maka satu pengawasan yang terkawal perlu dititik beratkan ketika konsert dijalankan.


Dengan adanya konsert ini, menunjukkan sikap terbuka GAMIS kepada hiburan. Mungkin saya memahami akan pendekatan ini, tetapi pada yang tidak, mungkin sokongan tidak akan diberikan pada GAMIS. Mengapa saya berkata begini?

Jika GAMIS pernah membantah konsert Avril Lavigne dan tidak menyokong konsert yang bakal Rihanna langsungkan, mungkin GAMIS juga akan terkena bantahan. Kerana dengan kehadiran Ungu dan Meet Uncle Hussin (MUH), bakal menggamatkan suasana dengan kehadiran peminat fanatik ataupun tidak fanatik. Saya jangkakan ramai Indonesian bakal turun konsert ini jika tiket dijual kepada umum. Peminat band indie MUH juga ramai. Saya pernah menyaksikan persembahan MUH di konsert Sure Heboh minggu lepas di Lumut menerusi kaca televisyen. Keadaan agak terkawal kerana sistem keselamatan yang baik dengan kedudukan pentas yang agak jauh dari kedudukan penonton. Saya pasti GAMIS akan lakukan yang terbaik bagi mengawal keadaan, InsyaAllah.

Tahniah kepada GAMIS kerana membuka ruang kepada masyarakat bagi mengenali GAMIS. Bolehlah buat jualan serta edarkan risalah dakwah sewaktu konsert nanti. Konsert tetap konsert, dakwah tetap dakwah.

p/s : Tak sabar nak melihat reaksi wajah ’ustaz-ustazah’ sewaktu menonton konsert. Pasti sesuatu yang menghiburkan hati. hehe

0 comments: